webhostclub webhostclub .

webhostclub

نكته: تفاوت بين CName و A Record در چيست ؟

همانطور كه مي دانيد وب سايت ها براي اينكه بتوانند در اينترنت سرويس دهي كنند از آدرس هاي IP استفاده مي كنند كه مجموعه اي از اعداد هستند. حفظ كردن اين اعداد براي انسان ها كار دشواري است و به همين دليل ما براي دسترسي به وب سايت ها از آدرس هايي به نام Domain يا دامنه استفاده مي كنيم كه در واقع همان اسم وب سايت است و به سادگي آنها را مي توان حفظ كرد . براي مثال شما وب سايت ما را به عنوان www.itpro.ir مي شناسيد در حاليكه در سرويس هاي اينترنتي آن را به شكل 178.162.207.97 مي شناسند. براي اينكه اسمي كه مروگر خود وارد مي كنيد تبديل به آدرس IP شود ، مرورگر اينترنتي شما از يك سرويس دهنده به نام DNS در خصوص آدرس IP اي كه مربوط به اسم درخواستي شما است سئوال مي كند. پايگاه داده اي كه براي سرويس DNS وجود دارد براي خودش داراي يك سري ركورد است . به ركوردهايي كه وظيفه تبديل كردن اسامي به آدرس هاي IP يا بهتر بگوييم تبديل كردن نام Domain به آدرس IP را بر عهده دارند در اصطلاح فني A Record مي گويند. انواع و اقسام ركورد ها در DNS وجود دارد ، يكي ديگر از اين نوع ركوردها را به نام CName Record يا Canonical Name Record مي شناسيم ، مهمترين تفاوت يك A Record با يك CName Record در اين است كه A Record به يك آدرس IP اشاره مي كند در حاليكه CName Record به آدرس IP اشاره نمي كند و در حقيقت به يك A Record ديگر يا يك Domain Name Record ديگر اشاره مي كند. در تعريف فني مي گوييم كه CName Record ركوردي است كه به يك ركورد ديگر اشاره مي كند.

اما ممكن است از خودتان سئوال كنيد كه كاربرد CName Record چيست ؟ همانطور كه در محيط واقعي ممكن است شخصي در شناسنامه خودش اسم سكينه را داشته باشد اما در ميان دوستان به او ژيلا بگويند ، ممكن است شما بخواهيد چندين اسم را در اينترنت داشته باشيد كه به يك آدرس IP اشاره كنند. در واقع با ايجاد كردن يك CName شما يك نام مستعار براي ساير ركوردهاي مجموعه DNS اضافه مي كنيد. فرض كنيد كه بر روي يك آدرس IP شما چندين سرويس داريد كه مي خواهيد همه اين سرويس ها با يك آدرس IP اما با اسامي مختلف كار بكنند ، در چنين مواردي مي توانيد يك يا چند CName ايجاد كنيد كه به همان آدرس IP اشاره مي كنند. براي مثال توجه كنيد كه ممكن است شما وب سايتي داشته باشيد كه بصورت www.itpro.ir وجود داشته باشد و شما بخواهيد هر كسي كه web.itpro.ir را در مرورگر خود وارد كرد هم وارد www.itpro.ir بشود ، در چنين مواردي كافيست كه ابتدا در سرويس DNS خود يك A Record به نام www.itpro.ir ايجاد كنيد و سپس يك CName Record به نام web.itpro.ir ايجاد كنيد كه به www.itpro.ir اشاره كند. در اين حالت هر كسي كه آدرس web.itpro.ir را وارد كند بصورت خودكار به www.itpro.ir هدايت خواهد شد.

CName Record بسيار مي تواند براي ما مفيد باشد اما در نه در شرايطي ، ممكن است وجود CName ها باعث بروز مشكل در طراحي شبكه و وب سرور ما شود. با توجه به مثال بالا فرض كنيد كه ما دو عدد CName ايجاد كرده اين كه هر دو در مجموعه DNS ما وجود دارند ، مثلا web.itpro.ir به www.itpro.ir اشاره مي كند و از طرفي ftp.itpro.ir هم به www.itpro.ir اشاره مي كند. برخي اوقات در چنين شرايطي و با به وجود آمدن چندين CName كه به يك A Record اشاره مي كنند ممكن است فرآيند Reverse يا عكس عمليات Name Resolution شما دچار Loop شود و همين امر باعث به وجود آمدن مشكل مي شود. اما اين مشكلات براي A Record ها به وجود نمي آيد. بصورت خلاصه مي توانيم تفاوت A Record و CName را به شكل زير خلاصه كنيم :

    يك CName به يك اسم Domain يا A Record ديگر اشاره مي كند
    يك A Record به يك آدرس IP اشاره مي كند
    پيدا كردن يك CName يعني آغاز يك جستجو
    پيدا كردن يك A Record يعني پايان يك جستجو
    تداخل CName هاي زياد مي تواند باعث ايجاد شدن Loop شود
    وجود A Record هاي زياد هرگز ايجاد Loop در نتايج DNS نمي كند ITPRO باشيد


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۶ساعت: ۱۰:۴۴:۵۷ توسط:webhostclub موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :